סוללה לכל פרוייקט – שימוש במטען lipo HW-107

עד היום כאשר עבדתי על פרוייקט שאמור להיות נייד השתמשתי באחד משני מקורות אנרגיה ניידים – שלישיית סוללות AA, או מטען נייד עם חיבור USB. האופציה הראשונה היא טובה, אך פחות מתאימה במקרה של שימוש תדיר. להחליף סוללות כל יום זה מעצבן, מזהם, ויקר. האופציה השניה מתאימה במקרים של שימוש נדיר יחסית, היא מאוד נוחה כיוון שאפשר לחבר את הארדואינו ישירות עם כבל הUSB כמו שאנחנו רגילים, אבל תמיד מרגיש לי קצת בזבוז להקריב מטען נייד לצורך כזה.

לאחרונה גיליתי אופציה של מטען סוללות lipo בתור מודול. מדובר ברכיב מאוד דומה למה שיש במטען הנייד. אנחנו יכולים לחבר אליו כל סוללה שנרצה, להטעין בחיבור USB ולמשוך ממנה מתח. המחיר של סוללות lipo כבר לא כ"כ גבוהה ומגיע לפחות מ10 שקלים לסוללת 18650 שמכילה בערך את אותו הספק שיש בשלישיית סוללות AA.

עוד אופציה לסוללות היא לפרק אותן מטלפונים ישנים. לכל מייקר שמכבד את עצמו יש כמה טלפונים שבורים שרובצים על המדף במחשבה שאולי נעשה אותם משהו. אפשר לקחת את הסוללה ולהשתמש בה ביחד עם מטען מתאים.

ישנם כל מני דגמים של מטענים. חלקם (כמו לדוגמא HW-107 שאני השתמשתי בו) נותנים במוצא את מתח הסוללה, ואילו אחרים נותנים 5V כמו מטענים ניידים.

הנה דוגמא לפרוייקט קטן שבניתי בעזרת מטען וסוללה כזו – הפיכת פנס רגיל לפנס עם סוללה נטענת:

החלפת סוללות רגילות בסוללה נטענת

ראשית כל נצטרך לברר כמה מקום יש לנו, כדי שנוכל לבחור בסוללה מתאימה. במקרה שלי בחרתי לעשות את ההחלפה לפנס שכבר עבר הרבה ואין לו מכסה לגב, מה שאיפשר לי גמישות רבה בבחירת גודל הסוללה. עוד אופציה שתמיד אפשרית היא החלפת בית הסוללה המקורי באחד חדש לגמרי שימוקם בנקודה אחרת, דבר שגם כן ישחרר אותנו ממגבלות מקום.

מבין סוללות הטלפון הישנות שהיו לי בחרתי באחת צרה יחסית, שנכנסת באורך של סוללות הAAA המקוריות של הפנס, דבר שאיפשר לי להכניס את הסוללה חדשה שבניתי בדיוק כמו שמכניסים סוללה רגילה. ובזכות זה אני יכול גם להוציא אותה במקרה הצורך ולהחליף בסוללות רגילות אם אין לי אופציה להטעין אותה.

מודול הטעינה שאני בחרתי -HW-107, מספק במוצא את מתח הסוללה. מה שאומר שנקבל מתח שבין 4.2V ל3.7V. לפנס ראש זה מצויין ומאוד קרוב למתח שהיה מקבל משלשיית סוללות AAA, שבניגוד ל1.5V הרשום מספקות רוב הזמן בסביבות 1.3V לכל אחת. אם אנחנו רוצים ליצור סוללה עבור פרוייקטים בארדואינו הייתי ממליץ על מודול טעינה שגם מייצב את המתח ל5V כמו לדוגמא 134n3p.

הכיתוב על גבי מודול הטעינה ברור מאוד ואין מה להתבלבל. פלוס לפלוס מינוס למינוס. אני הרכבתי את מודול הטעינה צמוד להדקי הסוללה. למרות שבצורה הזו חיבור הUSB נמצא קצת תקוע באמצע העדפתי להצמיד את את הדקי הסוללה לחיבורים של המודול כדי שלא יהיו לי כבלים ארוכים שעלולים להיקרע.

ברמה הבסיסית, זה הכל. אפשר להתחבר לחיבורי הOUT ולהתחיל להשתמש בסוללה!

מכאן והלאה מדובר בהתאמות של הסוללה החדשה שבניתי לבית הסוללה של הפנס. הסוללה היתה טיפה יותר צרה מבית הסוללות, ולכן הוספתי חתיכת עץ קטנה כדי למלא את הפער. על הדרך היא גם מגינה על הדקי הסוללה ועל החיבורים אליהם.

משם השתמשתי בשתי רצועות של סלוטייפ נחושת שקניתי פעם. בקצה של צד הפלוס הוספתי בורג קטן שנועד להחליף את הבליטה שיש בקוטב הפלוס של הסוללה.

הסוללה החדשה נכנסת לבית הסוללה המקורי. כפי שהזכרתי קודם, לפנס הזה גם ככה לא היה מכסה אחורי ככה שלא מפריע לי שהסוללה בולטת קצת. אם רוצים להתפרע אפשר להדפיס גם גב חילופי במדפסת תלת מימד. (אם היתה לי…)

כתיבת תגובה